Életrajz
Életrajz:
-Budapesten született zsidó családban
-születésekor anyja és ikertestvére meghalt, ez mély nyomot hagyott benne®”Ikrek Hava” /önmagát vádolja a halálukért/
-apja j felesége szeretettel bánik Miklóssal
-az apa halála után széthullik a család, a nagybátyja, egy jómódú textil kereskedő lesz a gyámja, aki fizeti taníttatását és textilkereskedőt akar faragni a fiúból
-reáliskolában megismerkedik Gyarmati Fannival, aki hitvesi líráját ihleti később
-Radnóti a kezdetektől az irodalom érdekli, tudatosan író akar lenni
-részt vett a Kortárs c folyóirat szerkesztésében is
-Szegedi egyetem, már első verses kötete megjelent ekkor : Pogány köszöntő
-megalakul a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma, mely rendezvényeket szervez, könyveket ad ki, kulturális mozgalmakhoz csatlakozik.. stb. Tevékeny tagja lesz sok más költővel együtt, mint pl. Ortutay Gyula
-feleségül veszi Gyarmati Fannit
-további kötetei jelennek meg:
- Újmódi pásztorok éneke
-Lábadozó szél
- Újhold /igazi áttörés/
-Járkálj csak, halálraítélt /a fasizmussal szemben, ellensúlyozva a boldog szerelmi életet,
derűs otthont hangsúlyozza/® Baumgarten-díj
-Meredek út
-Tajtékos ég /halála után jelent meg, a Razglednicák kivételével az összes bori verset
tartalmazza/
-a költő nem kapott állást származásából kifolyólag, a cenzúra miatt pedig kevesebbet írt és többet fordított
-szenvedései a háború időszakában kezdődtek, lévén hogy Hitler, egy rohadt irigy f*sz volt és utálta a zsidókat
-munkaszolgálatos volt, de táboruk megszűnt és az erőltetett menetben a központi bori tábor felé hajtották őket, az út állomásain írta a Razglednicákat , de nem bírta az utat és ezért agyonlőtték
Költészete:
-a Nyugat jegyében indul, hatottak rá Ady és Babits művei® később elszakad tőlük
-az avantgárdhoz pártol ®expresszionizmus, szürrealizmus
-versformái főként szabadok, első három kötete avantgárd
költészetének fordulópontja az Újhold
-szabadversek mellett több kötött forma jelenik meg
- szabályos időmértéke ritmika
-jambikus lejtésű sorok
- megjelennek a rímek
- a költőre hatni kezd a klasszicizmus
-tiszta, tökéletes formákkal hirdeti a fasizmussal való szembenállást
-az ókori görög és római korok felidézésével az embert és a humánumot állítja középpontba
Mint a bika:
-Az újhold kötetben található
-formája a szabadvershez közelít
-a versben a múltbeli és jelenbeli éne villan fel
-meghatározza a két lehetséges költői magatartásformát és azt is , hogy ő melyiket választja
1 menekülés
2 szembeszegülés, lázadás® ő ezt választja
-a múlt képeiben a környezet nyugodt, rá és erejére felnéznek®a költő sikereit, népszerűségét fitogtatja, fiatalkori önmagát iróniával jellemzi
-a jelen viszont már fenyegető, érezni a farkascsorda szagát, ahol a csorda a fasiszta ideológia jelképe lesz
-a bika /Radnóti/ nem a menekülést, hanem a szembeszegülést választja
-a jövő képei villannak fel, tudja, hogy küzdelme reménytelen, látja sorsát és mégis vállalja
-a sorsvállalás oka: az utókort okítani, megmutatni neki, hogy hová vezet ez az ideológia®a személyes sorsa itt háttérbe szorul, a közösség kerül előtérbe
Járkálj csak, halálraítélt:
-a Járkálj csak, halálraítélt c. kötetben jelent meg, melyben már több klasszikus vers is megtalálható
-önmegszólító vers, a címben is magát szólítja fel
-a táj hordozza a fenyegetést:
-elbújó szél és macska®félelem
-kidőlő fák® pusztulás
-rémülő út® rémület
-zsugorodó világ®egyre kevesebb lehetősége van az embernek
-égről sziszegő hideg® a korszak ideológiája eluralkodik
-nincsenek emberek, élőlények, csak a fenyegető neszek kapnak hangsúlyt
-költői lehetséges magatartásformát határoz meg:
hirdetni a humánumot, erkölcsöt egy barbár világgal szemben és nem csatlakozni
hozzájuk. A költő kivonul, nem azonosul a barbárokkal. Szükséges a szívósság, erő, jámborság és a szeretet.
-„gyermek Jézusok”® Jézus tanait, a Krisztusi szeretetet, megbocsátást hirdeti ® a költő azonosul
-még nem fejeződött be az út®töredékesség, szükségszerű a halál
Radnóti eklogái:
-a ’30-as évek végétől kezd eklogákat írni, és élete végéig írja őket. 10 –et tervezett, de csak 7-et írt meg, a 6. ekloga pedig eltűnt
Hetedik Ekloga:
-hexameteres forma®az antik világ emberközpontúságát állítja középpontba a fasiszta világgal szemben
-munkatáborban írta és az egész láger élete megjelenik
-versszervező-elv: az idill és a szörnyű valóság kettőssége
valóság « álom (idill9
-fogolytábor -otthon
-jelen - múlt
-a költemény megszólítottja a feleség®jelenlegi életét mutatja be neki, és felidézi a múlt idilli boldogságát vele
-1 vsz.: esteledik, a fogolytábor képe jelenik meg, a foglyok az álom segítségével repülnek vissza az idilli múltba, az otthonba, mely hazára és családra is utal
-„otthon.. ha volna még”®aggodalom
-2 vsz: az ábrázolás középpontjában az ember áll, jelen®állati sorban élnek
A származás, nemzetiség nem számít a magatartásforma: Reménykedés és lemondás
/ez fokozottan erősödik/
-3 vsz: tovább jellemzi a lágeri életet, tisztában van saját sorsával és hogy álmai nem válnak valóra, egyetlen kiutat a halál jelenti, nincs lehetőség menekülésre, az éjszakai tábor képei kerülnek ábrázolásra
-4 vsz: kettősség : a rabok a nyomorban is képesek álmodni
Az ábrázolás középpontjában a költő áll, a költő bár felidézi az idilli képeket, nem tud álmodni, mert az ész folyton figyelmezteti és kijózanítja a valóság
Á la recherce..:
-stílusa közérthető, egyszerű, alig van benne költői kép
-a hangzás eszközeivel él, hexameterek, időmértékes verselés, suta ritmika
-jelenlegi helyzetéből indul ki és visszaemlékezik a múltra
-az élmények között nem időrendi, hanem hangulati, tematikai sorrend van
-a költő jelene : fogolytábor®egymás mellett vonul végig a múlt és a jelen
-1 vsz: idilli múlttal indít
-szelíd est
-társaság ®borozgatások, béke ,boldogság
- barátok
- feleség
2 vsz: verseket írtak, korábbi költeményeket idéztek fel®idill
A múlthoz hozzákapcsolja a jelent, a foglyok és a halál képét
Jelen tragikus, kiábrándító
-3 vsz: az ábrázolás középpontjában a háború, a jelen áll
Az utolsó két sorban idéződik fel az idilli múlt
Magatartás: azért harcol vk ,mert nem tud mit tenni® kényszerűség
-4 vsz: újabb magatartásformák:
-áldozat® passzív forma
-önkéntes® aktív forma /a fasizmus ellen a szabadságért/
Ezeknek az embereknek ugyanaz a sorsa, a halál.
-5 vsz: „ s volt ahová..”®nem tudja folytatni, mert nincs értelme folytatni
A múlt és a jelen összekapcsolódik, a múlt szétfoszlik
Szaporodnak a töredékes versek, a költő a tragikus sorsa miatt nem tudja befejezni őket
A nők, akik széppé teszik a múltat, már belefáradtak a háborúba és a szenvedésbe
-6 vsz: tovább vonul egymás mellett a jelen és a múlt
-7 vsz: az ábrázolás középpontjában a jövő áll, a jövő soha nem lesz olyan békés, mint a múlt, a múlt már soha nem tér vissza® azért, mert meghalnak
®és ha az egykori társaság összeül, nem a békés pillanatokat,
hanem a keserű szenvedések pillanatait idéznék fel
Erőltetett menet:
-azt az időszakot idézi, amikor a szerbiai láger foglyait erőltetett menetben Győr felé hajtották
-hangsúlyossá válik a remény és a halál kettősége, az adja a vers alapját
-az érzelmek és az ösztön hajtja a rabokat az élet felé
-versformája: niebelungizált alexandrin
-jambikus lejtésű. 13-14 szótagos sor, a sor közepét szünettel töri meg®szerepe: az erőltetett menetet fejezi ki, a rab lelkiállapottá hordozza, tartalmi mondanivalója van
-jelenből indul ki , kétségbeesett hangon/ szép halál/
-I. szerkezeti egység:
-1-6. sor
-Az ész dominál, a józanság jellemzi a költőt, aki tisztában van helyzete
kilátástalanságával, az ész a menetelés ellen szól
-megjelenik a reménykedés, belső vita: a józan ésszel gondolkodó, de ösztön vezérelte
költő vitatkozik önmagával. Remény®feleség, értelmesebb halál ígérete
-II. szerkezeti egység:
-7-10. sor
-dominánsá válik az ész, nem jelenik meg a remény
-megpróbálja lerombolni a reménykedő érveit a menet mellett /nincs haza, otthon/
-III. szerkezeti egység:
-11-18 sor:
- ismét feléled benne a remény
-felidézi az idilli otthon világát
-„ óh, hogyha hinni tudnám..”®a feltételesség jellemző rá, feltételesen beszél a múltról,
nincs bizonyosság, de él még benne a múlt s az otthon képe
-a keserű jelenben megszépül a múlt
-az idill képeihez dallamosság kapcsolódik, fokozódik a zeneiség
-érzékekre ható képek jelennek meg
-a finom, lágy mozgások inkább állapotot tükröznek
-IV. szerkezeti egység:
-19-20. sor -hinni akar a jövőben
-a kötőjel utal arra, hogy meggyőzte önmagát
-a múlt képei erősítik a jelent
-egyetlen lehetőség a továbbmenetelés
-„ a hold ma oly kerek”® a széttöredezett, nyugtalan világban megjelenik a teljesség képe
-„ ne menj tovább barátom, kiálts rám, s fölkelek”®z életösztön parancsa, a sorstársak
barátok, segítik, bíztatják, támogatják egymást
-a remény irreális, az életösztön mondatja a reményt a költővel, a jövő kilátástalan |